تبلیغات
گیم کرافت: مرجع بازی های رایانه ای - خیزش زامبی هاThe Walking Dead Review
The Walking Dead :E1
سازنده بازی : Telltale Games
ناشر بازی : Telltale Games
سبک بازی : Adventure_ Horror
تاریخ عرضه : اپریل
2012 پلتفرم ها : Win/PS3/Xbox360/Ipad
نکات مثبت : داستان بازی حاوی مطالب بسیار جالبی برای طرفداران است، داستان سرایی بسیار خوب کار شده، طراحی و پایبندی به کمیک ها بخش مهم در عین حال زیبای خاصی به گرافیک بخشیده است، صداگذاری شخصیت ها در سطح بسیار خوبی قرار دارد، سیستم کنترل جدید شخصیت ها ویژگی های جدیدی را به نایش می گذارد، مبارزات بسیار جالب انجام می شود، تصمیمات نقش مهمی در روند بازی دارند.


نکات منفی : گرافیک از نظر طراحی شخصیت ها دچار مشکل است( لبه های زیادی در محیط دیده می شود)، محیط گاهی اوقات خسته کننده و آزار دهنده می باشد، صداگذاری محیط و زامبی ها خوب کار نشده، سازندگان می توانستند به صداگذاری بازی عمق بیشتری ببخشند، عدم وجود پازل ها خوب و چالش برانگیز.

" اقتباسی با منبع کامل".... به احتمال زیاد با عناوینی که در سبک Adventure که همواره هیجان خاصی را دربرمیگیرند آشنا شده اید، این سبک به گونه ای اذهان گیمرها را به فکر مشغول می کند که گاهی حس دیوانگی !! را در آنها به وجود می آورد. امروزه و در صنعت بازی های ویدئویی به گونه ای مرسوم شده که با ساخت عنوانی عامه پسند در هر سبکی هر چند کم مخاطب می توان به شهرت و قدرت زیادی دست پیدا کرد. به طور مثال سازندگان بازی پرندگان خشمگین با الهامات خود از طبیعت پیرامون دنیایی را خلق کردند که علاوه بر نوآوری خواسته آنها را به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشت و مخاطبین بیشماری برای خود دست و پا کرد. آنها متوجه شده بودند که امروز اغلب گیمر ها در بازی هایی با گرافیک و گیم پلی گسترده درگیر هستند، حالا با عرضه عنوانی که خلاقیت و نوآوری را به چالش می کشد توان جذب مخاطب را به همان مراتب که چالش برانگیز است بیشتر می کند. Telltale Game از آن استودیو هاییست که با توجه به منابع موجود که طرفداران بیشماری در سطح دنیا دارند دست به تولید عناوین مختلف می زند از بازی هایی که آنها به تازگی عرضه کرده اند می توان به Back To The Future اشاره کرد که با استقبال خوبی رو به رو شده است. این ناشر با توجه به مخاطبین و موضوعات مختلف دست به تولید بازی های خود می زند، یکی از منابع TG سریال های روز دنیای دیجیتال است که طرفداران زیادی در سطح جهان برای خود دست و پا کرده اند. بعد از موفقیت نسبی که با عرضه BTTF نسیب این ناشر و سازنده شد آنها حالا با بوجه ای بیشتر و نوآوری که تضمین کننده موفقیت هر عنوانیست به استقبال گیمر ها آمده اند. منبع اصلی این بازی کتاب های و کمیک هاییست که از The Walking Dead منتشر شده. البته لازم به ذکر است که داستان بازی تا حد امکان به منابع اصلی پایبند بوده و از پرداختن به جزئیات ترسی به خود راه نداده است. داستان بازی جدا از سریال TWD هست که توسط شبکه های مخصوص پخش می شوند. این بازی که با پسوند A New Day عرضه شده با به نمایش گذاشتن جزئیات جدید مخاطب را به خود جذب می کند و با روایت مناسب و معقولانه داستان همین جذابیت را تا انتها حفظ می کند.



جدا از بحث داستان المان های جدید، نوآوری در روایت بازی، گرافیک خوب باعث می شود که نسبت به آینده این بازی امیدوار و انتظار عناوینی بهتر با کشش بیشتری را داشته باشیم. حال به بررسی این گیم که به نوبه خود موفقیت چشم گیری کسب کرده می پردازیم امتیاز 8.2 از وب سایت IGN نمایانگر موفقیت بی چون و چرای بازی است. داستان اولین قسمت از این بازی 5 قسمتی مربوط به فردی تقریبا" قوی هیکل به نام Lee Everett است که یکی از اهداف کلی او در این بازی محافظت از دخترکی است که در مراحل ابتدایی بازی با وی همراه می شود. یکی از نکات واقعا" جالب بازی که نشانگر قدرت پرداخت شخصیتی سازنده بازی است مبهم بودن هویت lee در تمام مراحل بازی است که او را به فردی دارای دو بعد شخصیتی تبدیل کرده که ماهیتش ما بین قاتل بودن یا نبودن متغیر است. گاهی اوقات شخصیتش به دلیل برخورد با زامبی های یا همان Walker ها دچار آشوب می شود و او را به فردی قاتل که تنها نابودی زامبی ها آرامش آفرین برای اوست تبدیل می شود گاهی هم در اثر بر خورد با نجات یافتگان به فردی مهربان با دلی پر از احساسات تبدیل می شود. در طول 2 ساعت گیم پلی و داستان سرایی، این بازی همواره با شرایط های مختلف که حس انتقام و ترحم را در یک زمان به وجود می آورد به استقبال گیمر ها که در شرایط دوگانگی قرار دارد می آید. بازی در این بخش سعی می کند که داستان Lee را به نحوی بیان کند که ارتباط خوبی بین این نسخه و نسخه های بعدی وجود داشته باشد. ماهیت داستان بازی بر گرفته از کمیک TWD به نام End Of The World است که در آن فردی به نام Rick که در بیمارستان فعالیت دارد به عنوان شخصیت محوری داستان مطرح و مهم ترین اتفاقات کمیک هم مربوط به اوست. ولی در این بازی به جای Rick که داستانش در کمیک آمده Lee به جای او نقش آفرینی می کند تا داستان و روایت قهرمانی خود را داشته باشد. گیمر در این بازی بعد از روزی غیر عادی که توسط پلیس به علتی نامعلوم دستگیر می شود و راحتی ایستگاه پلیس می شود ، ولی در مسیر انتقال به ایستگاه پلیس با اتفاقای غیر منتظره، مجبور به فرار از دست قانون و مردمان شبخیز می شود. در مسیر انتقال ناگهان گروهی به سمت اتوموبیل حامل Lee به ایستگاه پلیس حمله می کنند و در اثر تصادفی که رخ می دهد اتوموبیل واژگون شده و افسران به همراه Lee دچار آسیب دیدگی می شوند در همین حین آنها به خوابی عمیق فرو می روند، بعد از بیداری، Lee متوجه می شود که محیط پیرامونش دچار اختلالاتی شده و مردم به نوعی ویروس آلوده شده اند که باعث می شود به دیگران که هنوز آلوده نشده اند حمله کنند، از این رو ناگهان افسر پلیس که به ویروس آلوده شده به سمتش حمله ور می شود و Lee ناچار است که از خود دفاع کند همین عامل او را به فردی تبدیل می کند مجبور است از بین دو راهی یکی را انتخاب کند،یا باید برای انتقام مبارزه کند یا برای نجات جان خود! وی بعد از مدتی متوجه می شود که تعدادی از مردمان عادی از آلودگی به این ویروس نجات پیدا کرده اند و در منطقه ای جمع هستند. وی عازم منقطه می شود ولی در مسیر حرکت با اتفاقات مختلف رو به رو می شود که باعث شکل گیری داستان بازی به شکل کاملا" زیبا و هیجانی می شود. یکی از نکات مهم در مورد داستان بازی این است که داستان از قبل و به صورت کاملا" خطی نوشته نشده و گیمر توان ایجاد تغییرات هر چند جزئی در آن را دارد. این تغییرات بر اساس میزان اعتماد دیگران به شما شکل می گیرد که نتیجه اقداماتی است که lee در طول روایت بازی انجام داده است. اگر با افراد دیگر از روی جوان مردی و با انصاف عامیانه رفتار کنید آنها به عنوان نیروی پشتیبانی شما را در طول ماموریت ها یاری می کند، نکته ای که وجود دارد همین است ممکن است در طول بازی با فردی رابطه ای خود و صمیمانه برقرار کرده باشید ولی ممکن است در لحظات حساس او برای نجات جان خود شما را رها کند. این امریست که احتمال وقوع آن در طول بازی وجود دارد. A New Day روایت جدیدی از The Walking Dead است که شما را با بخش های جدیدی از TWD آشنا می کند، در همین حین راز های بیشماری برای گفتن دارد!! "گیم پلی بخش جدا نشدی" ... یکی از نکات بسیار مهم در بازی انتخاب هاییست که توسط گیمر گرفته می شود. البته لازم به ذکر است که بازی های ساخته شده توسط Telltale همانند Back To The Future به گونه ای بر روی بازی هایی بعد بعدی این شرکت تاثیرگذار هستند، به عنوان نمونه می توان همین بازی را نام برد که از قابلیت انتخاب های متنوع که از BTF وارد بخش گیم پلی بازی شده است .


در The Walking Dead امکان گفتوگو و تاثیرگذاری بر روی محیط و داستان تا حد زیادی تحت اختیار و اقدامات گیمر است و اوست که باید داستان و حوادث آتی را رقم بزند. البته لازم به یادآوریست که بخش عظیمی از گیم پلی بازی را مراحل مربوط به جستوجوی آیتم ها تشکیل می دهد که به نوبه خود یکی از نکات جالب گیم پلی است که در طول چندین ساعت از بازی بیشتر از نکات دیگر بازی خودنمایی می کند. مسوولیت پذیری در این بازی نقش کلیدی خواهد داشت. به طور مثال زمانی که یکی از کاراکتر ها در اثر اتفاقی سوالی از Lee می کند گیمر از بین چهار جواب از پیش تعیین شده مجبور است یکی را در مدت خیلی محدود با در نظر گرفتن پیامدهای این گفته انتخاب کند از این رو مسوولیتی که در اثر انتخاب جواب ها بر عهده گیمر قرار می گیرد بخش جدیدی از بازی را نمایان می کند که توان به چالش کشاند گیم پلی را دارد که در طول بازی هم همین اتفاق می افتد و گیمر مسوول اتفاقاتی می شود که خود در به وجود آمدن آنها نقش داشته است. جوابی شما در قبال سوال کاراکتر پرسشگر می دهد در چندین بخش تاثیرگذار است. یکی از آنها اعتماد به گیمر است که نقش مهمی در انجام ماموریت ها دارد، در صورت عدم اعتماد دیگر شخصیت ها انجام ماموریت ها به سختی انجام می شود و با مشکلات فراوانی هم در طول ماموریت ها بر خورد خواهید کرد. حال این اعتماد بر چه اساسی به وجود می آید؟ اگر در جواب دادن به شخصیت ها سعی کنید آنها را به سمت خودتان بکشانید ( با گفتن جملات امیدبخش و روحیه دادن به آنها) خیلی زود میزان اعتمادی که به شما دارند بیشتر می شود ولی در غیر این صورت یعنی زمانی که فقط به فکر خود و منافع به دست آمده از انجام ماموریت ها باشید میزان اعتماد آنها نسبت به شما کاسته می شود و احتمال عدم یاری شما در مراحل حساس بسیار زیاد است. Telltale که وظیفه ساخت و نشر بازی را بر عهده داشته در مورد اقدامات Lee اینگونه توضیح می دهد که همانند اقدامات کاپیتان شپرد در بازی اثر جرمی، تمام اقدامات مهم ترین شخصیت بازی در قسمت های بعدی تاثیرگذار خواهد بود و این شما هستید که داستان سری بازی های The Walking Dead را رقم می زنید. "انتخاب های متعدد= ارزش تکرار بالا" .... همان طور که اشاره کردم در بازی نقش تصمیمات در شکل گیری ماهیت شخصیت شما و روال روایت داستان بازی پر رنگ است به همین دلیل ارزش تکرار بازی زیاد است و گیمر برای انتخاب و برگزیدن تصمیمات جدید حتما" بازی را باید چندین بار دیگر بازی کند. اگر در انتخاب های خود اشتباه کرده اید بار دوم که بازی را انجام می دهید تصمیمات بهتری خواهید گرفت، نقش شما هم در این بازی همین خواهد و شما هستید که باید وارد دنیای عجیب The Walking Dead ساخته Telltale شوید. به شخصه با تصمیماتی که در طول بازی گرفته ام حوادث زیادی خلق یا از دست داده ام ولی برای بار دیگر حتما" بعد جدیدی از بازی را تجربه می کنم. در بخش گیمپلی به این نکته اشاره کردم که جستوجوی آیتم ها در تصمیمات شما تاثیرگذار است این بخش را می توان بعد از تصمیمات به عنوان یکی از بخش های مهم بازی در نظر گرفت زیرا با داشتن آیتم ها بیشتر امکان اربتط متقابل با شخصیت های دیگر وجود دارد از این رو حوادث جدید در انتظارتان خواهد بود. شما در این بازی می توانید بین زندگی و مرگ، بخشش و انتقام یکی را انخاب کنید. اگر در گذشته یکی از آنها را انتخاب کرده اید برای تجربه ای جدید گزینه دوم را انتخاب کنید. یکی از نکاتی که توجه نویسنده را به خود جلب کرده روایت داستان بازی است. داستان بازی به گونه ای روایت می شود که گیمر بتواند داستان و نکات ارزنده زندگی خود را اگر در محیطی این چنینی قرار می گرفت بیان کند. The Walking Dead به طور کامل داستان زامبی ها را بیان می کند در این بین شما حق انتخاب دارید که شما قهرمان باشید یا زامبی ها !! برای ساخت داستانی متفاوت انتخاب هایی جدید راهگشاست. امکان این امر که Lee را در این بازی به شخصی قابل اعتماد و درستکار تبدیل کنیم وجود دارد به گونه ای که تمام شخصیت های محوری بازی او را ساپورت و در شرایط حساس تنهایش نگذارند ولی عکس این عمل هم وجود دارد. گیمر با انتخاب های اشتباه و گاها" بچگانه شخصیتی را خلق می کند که از تمام زوایا چیزی جز ظلم و تباهی برای دیگران به همراه ندارد. فردی با چنین شخصیتی بی عاطفه به نظر می آید ولی بازهم امکان تغییرات وجود دارد و شاید درون این جسم ناپاک روحی آرام خفته باشد. بازهم تصمیمات شما تاثیرگذار در این امر است. با تمام تعاریفی که از بازی کردیم بهتر است مقداری هم به سیستم های جدید و خلاقانه بازی بپردازیم. یکی از بخش های واقعا" جدید TWD استفاده از سیستم Control Cheme است. مهارت های شما در این بازی به معنای واقعی محک زده می شود. THW از سیستم های جدیدی که در بازی های امروزی وجود ندارد استفاده کرده تا خلاقیت را به شکلی متفاوت تر به نمایش بگذارد. کنترل Lee جالب طراحی شده به طور خیای واضح می توان اینگونه توضیح داد که " با آنالوگ سمت راست می توان شخصیت بازی را حرکت داد و با آنالوگ سمت چپ، مکان نما را برای پیدا کردن اشیاء مختلف و بررسی آیتم های گوناگون تکان می دهید. این مکان نما از چهار جهت یا چهار بخش تشکیل شده که در شرایط مختلف یکی یا چندتای آن ها برای کارهای مختلف فعال می شوند. برای اینکه بتوانید دکمه درست را فشار دهید تا شخصیت شما کار خواسته شده را انجام دهد، باید مکان نما را به سمت قسمت مورد نظر که با یک دایره سفید نشان داده می شود، حرکت دهید. این کار را برای صحبت با سایر فراد، بررسی قسمت های مختلف و برداشتن اشیاء باید انجام دهید. همچنین در زمانی که باید با Walkerها مبارزه کنید هم باید بسیار سریع این کار را انجام دهید و دکمه مورد نظر را فشار دهید. در برخی از این قسمت ها المان های QTE هم قرار گرفته اند. اگر در این قسمت ها از سرعت عمل کافی برخوردار نباشید، کشته خواهید شد. البته لازم به ذکر است که کنترل شخصیت اصلی بازی در نسخه PC بهتر و گسترده تر انجام می شود و گیمر در این بخش احساس راحت تری نسبت به نسخه کنسولی دارد. " بخشی خوب ولی نه بسیار عالی "...بخش گرافیک بازی به عنوان یکی از بخش های متوسط بازی شناخته می شود. در این بازی برای آنکه سازنده به منابع اصلی بازی که همانا کمیک های مربوطه هستند پایبند باشد از سبک خاص طراحی بازی که بیشتر بازی را به حالت کمیک و کتاب های مصور سوق می دهد استفاده کرده است. در حقیقت Cel-Shaded در بازی به خوبی قابل حس و درک است. تا حد امکان شخصیت ها و محیط بازی همراه با تمام آیتم های خود به کمیک ها نزدیک شده اند، همین طراحی و گرافیک باعث می شود که در طول انجام ماموریت ها حس وابستگی خاصی نسبت به منابع اصلی بازی پیدا کنید. بخش های مربوط به دوربین بازی و صداگذاری در سطح بسیار خوبی قرار دارد. مشکل صداگذاری مربوط به محیط است که گاهی آزار دهنده می شود . البته صداگذاری عالی شخصیت ها مشکل این بخش را برطرف می کند ولی به طور کامل توان پوشاندن نواقص بخش صدا گذاری را ندارد. دوربین بازی هم در هنگام درگیری ها گاهی اوقات در مکان و شرایط نامناسب قرار می گیرد که مبارزه را برای Lee و گیمر بسیار سخت تر می کند. در حقیقت می توان گفت این بازی عنوانی خوب و زیباییست ولی عالی نیست. بخش بزرگی از بازی که می توان گفت عالی پرداخت شده است مربوط به سایه زنی است که واقعا" جلوه خاصی به بازی داده که گیمر را به خود جذب نکند همانند برخی بازی ها از خود زده نمی کند. البته نباید فراموش کرد که بازی در بخش گرافیک دچار ضعف هایی هست که از آن می توان به زننده بود طراحی کاراکتر ها اشاره کرد. لبه های زیادی در طراحی کاراکتر ها به چشم می خورد.


نتیجه گیری... اگر بخواهیم این عنوان را سرآغازی برای فرانچیزی در نظر بگیریم A New Day شروعی بسیار قدرتمند و پر شور است. پرداخت خوب و مبهم شخصیت ها نکته ای فراموش نشدنی در مورد بازی است، البته داستان سرایی بازی همانند دیگر بخش های بازی قدرت خود را در مراحل و شرایط مختلف به نمایش گذاشت. کمبود پازل و معما که بخش جدا نشدنی از سبک Adventure است باعث می شود این عنوان کمی از هیجان و شوق ابتدایی که در شروع بازی گیمر را فرا می گیرد دور شود، اگر این مشکل در قسمت های بعدی برطرف شود که امیدوار هستیم برطرف شود می توان گفت باید منتظر عنوانی بسیار بهتر از این بازی از سوی Telltale باشیم. این قسمت هر آنچه که طرفداران The Walking Dead انتظار داشتند را برای آنها به ارمغان آورد، حال باید منتظر قسمت های بعدی از این بازی باشیم تا قدرت سازنده را در خلق دنیایی جدید مشاهده کنیم.
منبع:دنیای بازی

آخرین مطالب