گیم کرافت: مرجع بازی های رایانه ای
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


گیم کرافت یکی از سایت های مربوط به مسائل دنیای وسیع گیم است
ما در گیم کرافت مطالب سایت های معروف خارجی را ترجمه می کنیم و انتشار میدهیم و یا ویدیو آپلود و در اختیارتان قرار میدهیم
امیدوارم زحمات ما برای شما خوشایند باشد
اگر مایل به نویسندگی در گیم کرافت هستید در بخش نظرات اعلام کنید
خواهشا نظر یادتون نره.انصافا دل سرد میشم وقتی میبینم نظرات خیلی کمه

مدیر وبلاگ : پسر خوشگل
نظرسنجی
ایا با گذاشتن تریلر های Full Hd موافق هستید؟حجم این گونه تریلر ها خیلی بالاست



بازگشت با شکوه استاد

یازده سال از انتشار اولین نسخه از سری بازی‌های هیلو می‌گذرد و این سری بازی به نوعی، به نماد کنسول‌های مایکروسافت تبدیل شده است. همه چیز از E3 سال ۲۰۱۱ آغاز شد، زمانی که مایکروسافت با نمایشی کوتاه از بازی Halo 4  همه را شگفت زده کرد. اما طرفداران پس از پایان نمایش متوجه تفاوت این نسخه با نسخه‌های قبلی این سری بازی شدند که کمی باعث دلسردی آن‌ها شد و آن‌، تغییر استدیوی سازنده‌ی بازی از Bungie به ۳۴۳ Industries بود. در ادامه خواهیم فهمید که آیا استدیوی سازنده‌ی جدید بازی توانسته است بازی شاهکاری همانند نسخه‌های قبل این سری بازی منتشر کند یا این‌که با ساختن بازی‌ای نه چندان خوب، هر چه Bungie در این سال‌ها اندوخته بود از بین برد. پس این شما و این نقد و بررسی بازی Halo 4.

نام: Halo 4
سازنده: ۳۴۳ Industries
ناشر: Microsoft Studios
سبک: First Person Shooter (شوتر اول شخص)
پلتفرم: XBOX 360

 تذکر: این نقد شامل بخش کمپین بازی می شود و در آن به بخش مولتی پلیر پرداخته نمی شود.

از خواب بیدار شو “جان”

داستان بازی Halo 4 در سال ۲۵۵۷ میلادی اتفاق می‌افتد. پس از پایان جنگ بین انسان‌ها و کاونانت‌ها در انتهای بازی Halo 3، مستر چیف به کورتانا می‌گوید: “زمانی که به من نیاز داشتی، بیدارم کن” و پس از آن در کپسول Cyro Chamber به خواب مصنوعی فرو می‌رود. چیف مدت چهار سال و هفت ماه در آن حالت در سفینه‌ای که توسط کورتانا هدایت می‌شد باقی ماند تا این‌که در هنگام عبور سفینه از یک سیاره ناشناس کورتانا متوجه می‌شود که سیستم داخلی سفینه دچار مشکل شده و یک شیء بسیار بزرگ مانند آهنربا در حال کشیدن سفینه‌ی آن‌ها به داخل خودش است، اینجاست که کورتانا اقدام به بیدار کردن چیف می‌کند تا از آن مخمسه رهایی یابند و … .

پس از پایان جنگ بین انسان‌ها و کاونانت‌ها در انتهای بازی Halo 3، مستر چیف به کورتانا می‌گوید: “زمانی که به من نیاز داشتی، بیدارم کن” و پس از آن به خواب مصنوعی فرو می‌رود.

هسته‌ی اصلی داستان بازی Halo 4 یک کلیشه‌ی قدیمی است، موجودات فضایی به سیاره شما حمله می‌کنند و شما باید مانع کار آن‌ها شوید. این بازی در ابتدا از داستانی کاملا خطی و کم افت و خیز برخوردار است اما با گذشت زمان داستان بازی از حالت خطی خارج می‌شود و با به‌وجود آمدن اتفاقات غیر منتظره، روند رو به رشدی را طی می‌کند. همه‌ی این عوامل باعث شده که داستان بازی Halo 4 در منطقه‌ی خوب قرار بگیرد و تا عالی شدن فاصله‌ی زیادی داشته باشد.

از بین اشخاص موجود در بازی سه شخصیت از سایر افراد نقش پررنگ تری را ایفا می‌کنند، نخست “مستر چیف” است که هدایت او را ما بر عهده داریم. او پس از حدود پنج سال برگشته تا با قدرتی بیشتر در مقابل شخصیت منفی این بازی قرار گیرد و از نابودی کره‌ی زمین و نسل بشریت جلوگیری کند. شخصیت منفی این بازی  “ Didact “ نام دارد. او رهبر نژاد Promethean هاست و می‌خواهد با از بین بردن نسل بشریت و نژادهای دیگر، جهان را در اختیار خود بگیرد. آخرین شخصیت مهم بازی، هوش مصنوعی دوست داشتنی و یار همیشگی مستر چیف، “کورتانا” است که در این قسمت شاهد رابطه‌ی بسیار احساسی او با مستر چیف خواهیم بود. عمر هوش مصنوعی‌های این سری بازی حدود هفت سال است اما کورتانا تاکنون هشت سال عمر کرده و همین طول عمر بیش از حد باعث بوجود آمدن مشکلاتی در رفتار او شده است که از جمله این مشکلات می‌توان به عصبانی شدن بیش از حد و برقراری ارتباط بی کیفیت با مستر چیف اشاره کرد، که همه‌ی این مشکلات باعث توجه بیشتر مستر چیف به کورتانا می‌شود. وضعیت بد کورتانا در این قسمت، در حاشیه‌ی داستان اصلی بازی به خوبی روایت می‌شود و در مواقعی تأثیرش را بروی داستان اصلی بازی می‌گذارد، که این عاملی است برای پررنگ‌تر شدن نقش کورتانا در این قسمت، نسبت به نسخه‌های پیشین.

محیط های وسیع بازی هیلو ۴ ، مانند مناطق کوهستانی ، بیابانی ، جنگلی ، فضایی و … با دقت و ظرافت خاصی طراحی شده اند

چشم‌اندازی به وسعت هیلو

بازی Halo 4 در قسمت گرافیک پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسخه‌های گذشته داشته است و یکی از زیباترین گرافیک‌ها را در بازی‌های انحصاری کنسول Xbox 360 داراست. محیط‌های وسیع و مختلف این بازی مانند مناطق کوهستانی، بیابانی، جنگلی، فضایی و … با دقت و ظرافت خاصی طراحی شده‌اند. همچنین در این محیط‌های وسیع مناطق دور دست نیز به زیبایی هر چه تمام طراحی شده‌اند و به آن محیط‌ها جلوه‌ی ویژه‌ای بخشیده‌اند. از نکات حائز اهمیت محیط‌های بازی Halo 4، طراحی یکدست آن است. برای مثال در محیط‌های این بازی‌، مناطقی برای سنگر گیری، مخفی شدن، تک تیراندازی و … با ظرافت خاصی تعبیه شده است، به‌طوری‌که اصلا به چشم نمی‌آیند. همین نکات ریز باعث شده است که محیط‌های این بازی، مصنوعی به نظر نرسند و حسی طبیعی بودن را به بازیکننده القا کنند. کارکترها نیز با جزئیات فراوان ساخته شده اند، کافیست به زره مستر چیف یا کورتانا نگاهی بیاندازید تا به اوج زیبایی کار پی ببرید.

یکی از قسمت های فوق العاده‌ی این بازی نورپردازی شاهکار آن است. به جرات می‌توان گفت یکی از بهترین نورپردازی‌های بازی‌های این نسل متعلق به بازی Halo 4 است. تابش نور خورشید به روی اجسام و سایه‌ای که تشکیل می‌شود باعث بوجود آمدن مناظری شده است که تا سال ها آن‌ها را از یاد نخواهید برد.

اما در طراحی افکت آب، آتش و بافت اجسام موجود در محیط از قسمت‌های دیگر گرافیک این بازی ضعیف‌تر عمل شده است و به نوعی اگر این موارد هم مانند نورپردازی و طراحی محیط‌ها، عالی بودند، گرافیک این بازی بی نقص می‌شد.

یکی دیگر از نکات مثبت بخش گرافیک این بازی، نداشتن افت فریم است. همواره در محیط‌های این بازی، جنگ‌های شلوغ و پر زد و خورد در جریان است که در آن موجودات مختلف به وسیله‌ی اسلحه‌ها و نارنجک‌های گوناگون با هم در جنگند اما با این‌حال، بازی‌کننده هیچگاه با افت فریم مواجه نمی‌شود و همیشه در ۳۰ فریم در ثانیه ثابت می‌ماند.

میان پرده‌های این بازی هم وقعا زیباست و در آن اشخاص فوق العاده طراحی شده‌اند و ناگفته نماند که همه‌ی میان پرده‌ها (به جز نخستین انیمیشن) به صورت Real Time و توسط موتور بازی رندر می‌شوند تا قدرت این موتور را به رخ رقیبان بکشد.

وجود سلاح های سنگین ، وسایل نقلیه و رباط ها باعث تنوع مراحل می شود و بازی را از یکنواختی در می آورد

زرهی خسته

سری بازی‌های هیلو به گیم پلی عالی و اعتیاد آورشان مشهور هستند، این بازی هم همانند سری های قبل گیم پلی بسیار خوش ساخت و با مشکلات اندک را داراست. راستش را بخواهید در مراحل اولیه گیم پلی بازی بسیار کند است و هیجانی در آن دیده نمی‌شود ولی بعد از گذشت نیم ساعت ما دوباره شاهد همان گیم پلی سریع، هیجانی و پر زد و خورد سری هیلو می‌شویم.

اصلی‌ترین دشمنان نژاد انسان ها در این بازی دو نژاد Promethean ها و Forerunner ها هستند که هر کدام از این نژاد ها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که نحوه ی مبارزه با هر کدام از آن ها متفاوت است. علاوه بر دشمنان مختلف ، اسلحه های فراوانی نیز در بازی وجود دارد که هر کدام کارایی خاص خود را دارند و در شرایط مختلف شما را در راحت تر گذراندن مراحل یاری می‌کنند. وسایل نقلیه، سلاح‌های سنگین و رباط ها نیز مانند سری‌های قبل در بازی وجود دارد که همه‌ی آن‌ها باعث تنوع مراحل می‌شود و بازی را از یکنواختی در می آورد. به محض استفاده از این وسایل دوربین بازی از اول شخص به سوم شخص تبدیل می شود. مستر چیف در این نسخه می تواند از سلاح ها و وسایل نقلیه دشمنان نیز استفاده کند ، او حتی می تواند دشمنان سوار بر وسایل نقلیه را پیاده کند و خود سوار آن ها شود. یکی از بخش های جالب این بازی قابلیت های زره ی مستر چیف است که در جنگیدن با دشمنان کارایی فراوانی دارند که از جمله ی این قابلیت ها می توان به نامرئی شدن ، سپر ضد گلوله‌، مسلسل قابل حمل، جت پک و … اشاره کرد.

هوش مصنوعی این بازی نیز فوق العاده است، جا خالی دادن دشمنان هنگام تیراندازی ، فرار دشمنان ضعیف تر به هنگام مردن ، تیراندازی دقیق دشمنان به سمت شما و … همگی گواه بر هوش مصنوعی فوق العاده‌ی این بازی است.

از مشکلات گیم‌پلی بازی Halo 4 می‌توان به کنترل بد وسایل نقلیه اشاره کرد که در هنگام جنگیدن بسیار آزار دهنده است و سرعت عمل را از شما می گیرد. در کل زیبایی های بخش گیم پلی بازی Halo 4 بسیار بیشتر از مشکلات اندک آن است و شرکت سازنده در این بخش واقعا عالی عمل کرده است.

آقای Neil Davidge در بازی هیلو ۴ به همه ثابت کرد که نتنها در زمینه ی تهیه و تنظیم موسیقی راک کار بلد است بلکه در زمینه ی موسیقی بازی های رایانه ای نیز بسیار حرفه ای است

نغمه‌های گوش نواز

شاید خیلی ها پس از رفتن آهنگ ساز معروف سری بازی های هیلو یعنی آقای Martin O’Donnell به شرکت اکتیویژن بیلیزارد ، امید زیادی به این بخش بازی Halo 4 نداشتند اما آقای Neil Davidge نشان داد که او نتنها در تهیه و تنظیم موسیقی راک کار بلد است بلکه در زمینه ی موسیقی بازی های رایانه ای نیز بسیار حرفه ای است و می تواند موسیقی هایی با تم حماسی و احساسی بسیار زیبایی را بسازد.

 علاوه بر موسیقی های زیبا ، سازندگان این بازی تواناییشان در بخش صداگذاری را نیز به رخ همگان کشیده اند. صدای دشمنان بسیار عالی کار شده است و بسته به فاصله ی شما با آن ها تن صدا ها متفاوت است. افکت های صوتی ، همانند صدای اسلحه ها هم بسته به نوعشان بسیار گوش نواز هستند و ایرادی بر آن ها وارد نیست. دوبلور ها هم به درستی انتخاب شده اند و صدای کارکتر ها با قیافه ی آن ها کاملا همخوانی دارد. همه ی این عوامل باعث شده است که بخش صداگذاری و موسیقی بازی Halo 4 به بخشی بی نقص تبدیل شود.

استدیوی ۳۴۳ Industries با پایبندی به اصول کلاسیک این سری بازی و افزودن بخش های جدید به آن نشان داد که جایگزینی مناسب برای استدیوی Bungie است

کلام آخر

بازی Halo 4 یکی از بازی های کم نقص امسال است که نکات مثبت آن بسیار بیشتر از نکات منفی آن است و تجربه ی آن برای هر بازی‌کننده ای لذت بخش است. استدیوی ۳۴۳ Industries نیز با پایبندی به اصول کلاسیک این سری بازی و افزودن بخش های جدید به آن نشان داد که جایگزینی مناسب برای استدیوی Bungie است و می تواند با شایستگی سه گانه ی جدیدی از این بازی را طراحی کند. البته فراموش نکنیم که اصل لذت سری بازی های هیلو به بخش چند نفره ی آن است که بسیار طرفدار دارد و از آن هم نباید غافل شد.

منبع:دنیای بازی





نوع مطلب : نقد و برسی بازی، معرفی بازی های رایانه ای ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پسر خوشگل
پنجشنبه 2 آذر 1391
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
کد جست و جوی گوگل



Future Google PR for soheil1200.mihanblog.com - 5.04
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای گیم کرافت: مرجع بازی های رایانه ای محفوظ است
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic