گیم کرافت: مرجع بازی های رایانه ای
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


گیم کرافت یکی از سایت های مربوط به مسائل دنیای وسیع گیم است
ما در گیم کرافت مطالب سایت های معروف خارجی را ترجمه می کنیم و انتشار میدهیم و یا ویدیو آپلود و در اختیارتان قرار میدهیم
امیدوارم زحمات ما برای شما خوشایند باشد
اگر مایل به نویسندگی در گیم کرافت هستید در بخش نظرات اعلام کنید
خواهشا نظر یادتون نره.انصافا دل سرد میشم وقتی میبینم نظرات خیلی کمه

مدیر وبلاگ : پسر خوشگل
نظرسنجی
ایا با گذاشتن تریلر های Full Hd موافق هستید؟حجم این گونه تریلر ها خیلی بالاست



Dishonored
Developer :
Arkane Studios
Publisher : Bethesda Softworks
Engine : Unreal Engine 3
Platforms : PC-PS3-X360
Release dates : October 9(11-12), 2012

برای اکثر بازیهای تک نفره(Single Player) امروزی روال بدین گونه است: شما در ازای صرف هزینه ای بازی مورد نظرتان را میخرید(با فرض ایده آل بودن تمامی شرایط).در واقع برای مثال شما 60 دلار خرج بازی مود نظر میکنید.سپس به بازی کردن ان میپردازید.بازی در نهایت 10 ساعت(برای اکثر موراد) به طول خواهد انجامید.در تمام طول بازی شما اینگونه عمل میکنید: بازی در هر مرحله یک هدف(Objective) را به شما معرفی میکند و سپس راهی خطی در مقابلتان قرار میدهد تا آن را انجام دهید تا بدین وسیله بتواند داستان را در قالبی منسجم تر بیان کند و صد البته هم در مواقع لازم صحنه های سینمایی و هالیوودی را در جای جای آن بگنجاند. در نهایت بازی به پایان میرسد و اگر هم خیلی از بازی خوشتان آمده باشد شاید یک بار دیگر و اینبار با درجه ی سختی بالاتر آن را تمام میکنید و بدین وسیله احساس میکنید که با به پایان رساندن این بازی به دستاورد بزرگی نائل شده اید. اما حقیقت این است که شما تنها کارهایی را انجام داده اید که سازنده از شما خواسته است و شاید هم در این راه کمی سرگرم شده اید. ولی مطمئن باشید این سرگرمی زودگذر است و اگر دوباره به تکرار بازی بپردازید مطمئنا مانند قبل سرگرم نخواهید شد.هدف یک بازی این نیست که مثلا یک سری هدف---بخوانید مانع--- را در مقابلتان بگذارد و شما مجبور باشید آنها را پشت سر بگذارید و در آخر هم از انجام این کار حس غرور به شما دست بدهد.


مورد گفته شده تمام با روح یک بازی رایانه ای در تناقض است. بازی اصولا هدفش جذب و سرگم کردن مخاطب است.سرگرم شدن مخاطب دو رکن اساسی دارد.یک بخش ثابت و یک بخش منفعل. بخش ثابت همان بازی یا در کل چیزیست که در اختیار شما قرار میگیرد. و بخش منفعل آن همان خود شما هستید. در واقع خود شما نقشی مهم در سرگرم کردن خود ایفا میکنید.به نظر من یک بازی رایانه ای باید به نحوی ساخته شده باشد که بتواند بخش ثابت را در فرم های مختلف ارائه دهد, تا بدین وسیله شما به عنوان یک گیمر قادر باشید خود انتخاب کنید که چگونه سرگرم شوید. درست است که مورد اشاره شده شاید کار سختی باشد یا شاید در همه جا به کار نیاید و ومطمئنا نیاز به صرف وقت و هزینه ی بیشتری دارد, ولی حتی در مقیاسی کوچک نیز میتوان آن را پیاده سازی کرد(همانند آزادی عمل در حین مبارزه).

Dishonored (دیس آنِرِد) بازیست که دقیقا همین کار را میکند.البته نه در مقیاسی کوچک. بلکه در گستره ای وسیع. Dishonored به شما کاملا قدرت انتخاب میدهد تا آنگونه که خود مایلید سرگرم شوید.

سازنده بازی(Arkane Studios) به شما یک قالب کلی میدهد. اینکه چطور در آن تغییر ایجاد کنید یا از آن بهره ببرید کاملا به عهده ی خودتان است.
 
آنگونه که میخواهید انتخاب کنید/همانگونه بازی کنید و انگونه نیز سرگرم شوید. و در پایان بازی نیز مطمئنا از وقت و هزینه ای که صرف کردید راضی خواهید بود.

با گفتن این مقدمه میخواهیم به نقد Dishonored بپردازیم.بازی ای که قول داد و به آنها نیز عمل کرد و در هدفش---سرگرم کردن مخاطب---بخوبی موفق بود.

نکات مثبت :
 
فضا سازی عالی / گیم پلی طولانی, غنی و بسیار سرگرم کننده / وجود انتخاب ها و راه های مختلف در بازی / سیستم ارتقا خوب / وجود محیطی بسیار زیبا و پرجزئیات در کنار طراحی هنری عالی / صدا گذاری خوب کاراکترها / ارزش تکرار بسیار بالا

نکات منفی :
 
داستان بازی کمی کلیشه ای است / بعضی مشکلات تکنیکی نظیر بارگذاری با تاخیر بافت ها و کیفیت پایین شان

داستان :

در دنیایی الهام گرفته از انگلستان قرن 17ام و 18ام, زمانیکه ادوات و وسایل مختلف با نیروی بخار کار میکنند(البته قرار بود کار کنند.) دستاورد و اختراعی شگرف به وقوع می پیوندد.Esmond Roseburrow به این موضوع پی برد که روغن وال (نهنگ) را میتوان به عنوان سوخت به کار برد.در نهایت این اکتشاف تا آنجا پیش رفت که بوسیله آن توانستند تجهیزات و ادوات پیشرفته ای را خلق کنند.
شما در نقش محافظ شخصی ملکه ایفای نقش میکنید.اخیرا طاعون مرگباری نیمی از جمعیت شهری که ملکه ساکن آن است_Dunwall(شهری که صنعت صید و ماهیگری جز ارکان مهم آن است)_ را به کام مرگ کشانده است.ملکه سخت در تلاش است تا از شیوع بیشتر طاعون جلوگیری کند و مبتلایان به آن را نیز در مان کند.بنابراین چند ماه پیش شما را به سفری به دیگر نقاط (دنیای بازی) فرستاده است تا شاید بتوانید از دیگر خبرگان و دانشمندان طب کمک گرفته و دارویی برای درمان طاعون بیابید.اکنون (ابتدای بازی) شما از سفر خود بازگشته اید و به دیدار ملکه میروید.و نتیجه سفر خود را در قبال نامه ای به او تحویل می دهید و البته قبل از آن با دختر دوست داشتنی ملکه-به نام Emily- دیدار میکنید.در حین دیدار شما و ملکه افرادی ناشناس که قدرت های مرموزی نیز دارند(در بازی به این قدرتها جادوی سیاه-Black Magic- میگویند) به ملکه سو قصد میکنند.گرچه شما به عنوان یکی از بهتریم مبارزان کل امپراطوری تعدای از آنها را از پای در می آورید ولی در نهایت مغلوب شده و در نتیجه ملکه بدست این افراد به قل رسیده و دخترش توسط آنها ربوده میشود.در همین حین سربازان به همراه دو تن از lordهای شهر که به اصطلاح overseer هستند(Overseerها در واقع مفتش هایی هستند که هدف اصلیشان مقابله با جادوی سیاه و از بین بردن عاملان و استفاده کنندگان از آن است), سر رسیده و شما را متهم به کشتن ملکه و ربودن دخترش میکنند.بازی کمی به جلو میرود.اکنون مدتی گذشته است و فردا روزست که قرار است شما اعدام شوید.اما توسط افرادی ناشناس که بعدا هویتشان را میفهمید از زندان گریخته و تلاش برای انتقام و یافتن امیلی را آغاز میکنید.البته در این راه توسط outsider-کسی که سر منشا جادوی سیاه است- نیز یاری میشوید و او قدرتهایی خارق العاده را در اختیارتان قرار میدهد.
outsider دقیقا کیست؟ چه کسانی ملکه را کشته اند؟ چه بر سر شهر می آید؟ امیلی کجاست؟؟؟ و...
اینها سوالاتیست که در ادامه بازی جوابشان را خواهید یافت.

درست است که داستان Dishonored همان داستان کلیشه ای انتقام و ثابت کردن بیگناهی و .. است.اما به لطف فضای بازی-شهری طاعون زده/ دنیای مدرن steampunk- و شاخ و برگ هایی که به داستان داده میشود داستان تا حدی از حالت کلیشه ای خود بیرون می آید و به لطف یکی دو پیچش غیر منتظره نیز جذاب تر میشود. و بسته به نوع بازی کردنتان به یکی از دو نوع ممکن به پایان میرسد.
در کل میتوان گفت که از نظر داستانی Dishonored یک عنوان خوب است.

گیم پلی :


Dishonored یک Action-adventure است. گیم پلی آن نیز بر همین مبناست. در کلام گیم پلی رکن استوار Dishonored است.گیم پلی بازی در همان حال که میتواند اکشن باشد در همان حال نیز میتواند مخفی کاری باشد.در واقع انتخاب ا خودتان است که یکی از دو مسیر اشاره شده را در پیش بگیرید.این اولین مزیت گیم پلی بازی است.اما مزیت های گیم پلی dishonored فرای این مورد است.مزیت دیگر این است که این انتخاب آنی است! یعنی هر لحظه که اراده کنید قادر خواهید بود سبک بازی خود را تغییر دهید.

سلاح اصلی شما در بازی یک شمشیر است البته در طول بازی دست چپتان نیز به یاریتان می آید.اصولا از دست چپ میتوان به دو منظور استفاده کرد : 1-استفاده از اسلحه های جانبی مثل زوبین یا تپانچه 2- استفاده از جادو ها و قدرت ها

برای مبارزه طبیعتا شمشیر حرف اول را برای شما میزند.اما نکته مهم این است که صرفا مبارزه بوسیله شمشیر اصلا جذاب و جالب نیست و ثانیا (با توجه به هوش مصنوعی خوبی که دشمنان از خود نشان میدهند) تنها با اتکا به شمشیر نمیتوان در مبارزات موفق بود.همینجاست که نقش دست چپ پر رنگ تر میشود.به لطف تلفیق و استفاده همزمان از اسلحه های جانبی یا جادوها در کنار شمشیر, مبارزات بازی عمق و جذابیت ویژه ای به خود گرفته است! کمی بعد از آغاز بازی شما قابلیت استفاده از جادو را نیز بدست می آورید.در بازی جادوهای مختلف و متنوعی وجود دارد که همگی قابلیت ارتقا به مراتب بالاتر و قدرتمند تر شدن را دارند.Blink بی شک محبوب ترین و پر استفاده ترین جادوی بازی خواهد بود و اگر شما بخواهید به روش مخفی کاری به پیش بروید بودن استفاده از blink تقریبا قادر به انجامش نخواهید بود!

به لطف وجود اسلحه ها و جادو های مختلف غنای مبارزات و در کل گیم پلی بازی بسیار بالاست و همانطور که محرض است ترکیب جادو ها و اسلحه های مختلف و استفاده از آنها برای پیشروی در بازی فرصت ها و انتخاب های زیادی را در مقابل بازیباز میگذارد و او را تشویق به استفاده از هوش و خلاقیت خود میکند.
سیستم ارتقا در بازی نیز هم برای جادو ها و هم برای ابزارتان(زره-اسلحه و ..) به کار میرود و باز هم بر چاشنی گیم پلی بازی می افزاید.

همانطور که قبلا هم گفته شد گیم پلی dishonored فرصت های و انتخاب های زیادی را پیش رویتان میگذارد و خلاقیتتان را به چالش میکشد.برای روشن تر شدن این مطلب از یک مثال استفاده میکنیم :
فرض کنید میخواهید هدفی را از بین ببرید.در کل این کار به دو روش صورت میگیرد: 1- مخفی کاری 2- اکشن. که هر کدام باز تنوع جالب و قابل توجهی دارند.دقت کنید:

روش اکشن :

بعد از اینکه تمامی سربازان و دشمنانی که در سر راهتان قرار داشتند, کشتید به مبارزه با هدف اصلی پرداخته و در نهایت بوسیله شمشیر خود سرش را از تنش جدا میکنید. اما چطور است خلاقانه تر عمل کنیم. بدین گونه :

بعد از سری مبارزاتی با سربازان به اتاق هدف مورد نظر رسیده اید ولی دو سرباز از اتاقش محافظت میکنند.شما گروهی از موش های وحشی را به سمت این سربازان روانه میکنید آنها سرگرم مقابله با موش ها میشوند(البته زیاد دوام نمی آورند.) در این حین از کنارشان گذشته و پیش هدفتان بروید.شما میتوانید فورا با استفاده از زوبین یک تیر آتشین به سمت او پرتاب کنید و از رقص آتشی که او انجام میدهد لذت ببرید یا اینکه با او به مبارزه بپردازید و بعد از پر شدن آدرنالینتان یک تمام کننده دیدنی را بر روی او اجرا کرده و از نمایش لذت ببرید.

روش مخفی کاری :

در این روش نیز خلاقیت و تنوع موج میزند. بعد از صبر و حوصله زیاد و برنامه ریزی دقیق بدون اینکه دیده شوید از سربازان و موانع مختلف عبور کرده و خود را به هدف مورد نظر میرسانید و بدون جلب توجه او از پشت به او حمله کرده و گلویش را می برید. اما همیشه راه های خلاقانه تری هم هست. به پشت بام مجاور اتاقش بروید.منتظر بمانید تا هدف به روی بالکن بیاید.بعد از آن زمان را نگه دارید با استفاده از جادوی Blink(تلپورت) به روی بالکن رفته..سپس از پشت با استفاده از جادوی Whirlwind(نوعی جادو که نیروی زیادی به هدف وارد کرده و باعث پرتاب شدن آن میشود) به او حمله کنید.در این حالت او در هوا معلق می ماند.سپس به سرعت به پشت بام برگشته و سقوط آزاد هدفتان از ارتفاع چند ده متری را تماشا کنید.

نکته جالب اینجاست که باز هم این اختیار را دارید که هدف مود نظر خود را نکشید! و به روشی غیر تهاجمی(nonlethal) شرایط زندگی را برایش سختتر کنید یا اینکه کاری کنید که شخص دیگری فرد مورد نظر را برای شما بکشد.

نکته جالب در مورد بخش مخفی کاری بازی است که بزرگان این سبک-همچون سری Assassin's Creed یا سری Batman Arkham- را نیز به مبارزه می طلبد و هم ردیف آنها قرار میگیرد.

خالی از لطف نیست که بگوییم اساسا بازی Dishonored بر اساس مخفی کاری بنا شده است بنابراین اگر مایلید پتانسیل واقعی بازی را درک کنید حتما میبایست آن را در حالت مخفی کاری(Stealth) به پایان برسانید زیرا در این حالت راه ها و فرصت های بیشتری پیش رویتان قرار میگیرد.همچنین در بازی معما ها(هر چند کوچک) و آیتم های مخفی نیز یافت میشوند که مورد دوم به خوبی سیستم loot بازی را دلچسب و شیرین کرده است.

یکی دیگر از نقاط قوت گیم پلی این است که به خوبی تعدیل شده است. بازی دارای سلامتی شارژ شونده نیست.بنابراین همیشه خط سلامتی یکی از نگرانیهای شماست. از طرف دیگر شما در بازی حتما از جادوها و قدرت های مختلف استفاده میکنید اما باید توجه داشته باشید که در این مورد نیز به لطف وجود یک نوار مانای مشخص محدودیت دارید.با اتمام آن دیگر قادر به استفاده از جادوها نیستید و باید از محلول های مانا استفاده کنید که باز هم در حمل آنها محدودیت مشخصی دارید و صد البته همیشه هم در بازی باید به دنبالشان باشید.

در واقع بازی در همان حالیکه شما را قدرتمند ساخته است در همان حال نیز به نوعی محدود کرده است. که این خود بالانس جالب و زیبایی را پدید آورده است.
 
دو نکته مهم و قابل توجه در مورد گیم پلی یکی این است که زمان گیم پلی از حد استاندارد بازیهای امروزی بسیار فراتر است(در صورتیکه به روش مخفی کاری به پیش بروید) و دوم و مهمتر این است که ارزش تکرار بازی به شدت بالاست و حتی اگر بارها بازی را بازی کنید باز هم فرصت ها و انتخابهای جدیدی را پیش روی خود میبینید.

البته با توجه به اینکه برخی از سازندگان بازی قبلا بر روی سری Bioshock کار کرده بودند میتوان تشابهاتی را نیز در گیم پلی Dishonored و عنوان اشاره شده یافت.تشابهاتی همانند استفاده از دست چپ و جادوهای آن..وجود قابلیت های Passive در بازی... مهم بودن نحوه بازی کردن و انتخابهای بازیباز و ....
 
در کل گیم پلی Dishonored ستودنی و قابل تقدیر است که مطمئنا بر خیلی از بازیهای آتی تاثیر خواهد گذاشت و متقابلا بازیهایی پدید خواهند آمد که به تبعیت از dishonored آزادی و خلاقیت زیادی را پیش روی مخاطبشان بگذارند.

گرافیک و جلوه های بصری :

Dishonored از موتور Unreal Engine 3 بهره میبرد.که برای اکثر بازیهای امروزی استفاده میشود.نکته خوب این است که فضاسازی به خوبی کار شده است و شما با محیط پرجزئیات و چشم نوازی طرف هستید.مدل کاراکترها / اسلحه ها و ادوات و وسایل مختلف زیبا و در خور توجه است و مطمئنا نظر شما را به خود جلب خواهد کرد.از طرفی نورپردازی بازی به خوبی عمل میکند(البته در محیط های درونی نورپردازی چندان دلچسب نیست!) و شما به اندازه کافی و به وفور پرتو های نور(Light Shafts) را در موقعیت ها و نقاط مختلف بازی خواهید دید. یکی دیگر از نکات خوب بخش گرافیک بازی مربوط به انعکاس تصاویر در آب است که به خوبی و زیبایی صورت میگیرد.زمان بارگذاری(لودینگ) بازی نیز کوتاه و قابل قبول است.dishonored را حتی میتوان روی سیستم های ضعیف نیز به خوبی اجرا کرد. انیمیشن کاراکترها نیز راضی کننده و قابل قبول به نظر میرسند.الیته از این حیث که بازی باگهای تکنیکی بسیار اندکی دارد, دارای یک مزیت ویژه است.در کل از نظر تکنیکی بازی در سطح قابل قبولی است اما نکته مهم این است بخش تکنیکی بازی خالی از ایراد نیز نیست!

مورد اول که از همان ابتدای بازی متوجه آن میشوید کیفیت بافت هاست که به نظر قابل قبول میرسد ولی به هیچ وجه در حد مدعیان امروزی نیست. نکته دیگر این است که این کیفیت متغیر است و در برخی نقاط بازی بافت هایی با کیفیت پایین تر را مشاهده میکنید. نکته دیگر این است که گرچه محیط هر مرحله بسیار وسیع و بزرگ است اما برای گذر از آن گاهی مجبورید 2-3 باز صفحه لودینگ را نظاره گر باشید که خوشبختانه به لطف کم بودن زمان لودینگ, ناراحتی حاصل از تعدد آنها به حداقل میرسد.

نکته دیگر این است که سازنده میتوانست فیزیک بازی را در سطحی وسیع تر و کاربردی تر به کار بگیرد ولی متاسفانه اینگونه نیست و فیزیک و تخریب پذیری بازی تنها محدود به شکسته شدن چند مورد مشخص مثل موانع چوبی / شیشه ای و ... و البته جابجایی جسد دشمنان میشود. همچنین مثل همیشه بارگذاری بافت ها در بازی(بخصوص بعد از loading) با تاخیر صورت میگیرد.

اما با درنظر گرفتن بعد هنری بازی میتوان به کلی مشکلات ذکر شده را به فراموشی سپرد. حقیقتا از لحاظ هنری بازی یک شاهکار است.نوع طراحی به کار گرفته شده برای محیط / ساختمان ها / ظاهر شخصیت ها برگرفته از انگلستان قرن 17 و 18 است اما در عین حال نیز از یک طراحی بسیار مدرن و پیشرفته بهره میبرد که در نوع خود محیط و دنیایی بسیار زیبا را پدید آورده است.این خلاقیت هنری را میتوان در جای جای بازی اعم از کاراکترها / اسلحه ها / وسایل مختلف و ... مشاهده نمود و بی شک میبایست به سازنده به خاطر به کار بردن و اعمال چنین طراحی هنری تبریک گفت.در کنار طراحی هنری خارف العاده رنگ پردازی بازی نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد گرچه همچنان همانطور که انتظار میرفت رنگ پردازی محیط های داخلی در بازی هم سطح رنگ پردازی محیط های بیرونی قرار نمیگیرد و کمی کسل کننده است.اما مشکلی جدی به نظر نمیرسد.ظراحی رابط کابرای و منو های بازی نیز(در نسخه PC) به زیبایی صورت گرفته و در بازی شاهد منو و رابط کاربری ای هستیم که به خوبی با موس و کیبورد سازگار است.

در کل به لطف وجود بخش هنری فوق العاده, میتوان گفت بازی از لحاظ بصری بخوبی عمل میکند.

موسیقی و صداگذاری :

در این بخش نیز بازی خوب ظاهر میشود.اولین نکته برجسته این بخش این است که سازنده از بازیگران معروفی چون Susan Sarandon, Brad Dourif, Carrie Fisher, Billy Lush, Lena Headey و ... برای صداگذاری کاراکترهای بازی استفاده کرده است که به لطف این اقدام سازنده دیالوگ ها ی بازی بسیار زیبا کار شده و به خوبی شما را با خود همراه میکنند.

نکته دیگر در مورد این بخش این است که فرای صداگذاری کاراکترها, صدای محیطی و اسلحه ها و جادوها و .. به خوبی کار شده اند.بخصوص برای جادوها که هر کدام صدای مختص خود را دارند-بویژه صدای جادوی blink.

موسیقی بازی نیز خوب و قابل توجه است.تازمانیکه در حالت stealth هستید و دیده نشده اید آهنگ بازی ریتمی آرام و مرموز دارد و حتی در بعضی موارد برای اینکه شما بیشتر جذب بازی کند به طور کامل متوقف میشود. همچنین در حین مبارزه و اکشن نیز موسیقی های زیبا(هر چند کم تعداد و تکراری) و معقولی نواخته میشوند که بیش از پیش شما را با ریتم اکشن بازی هماهنگ میکنند.لازم به ذکر است موسیقی و آهنگ پایانی بازی به شدت زیبا و دلنشین است.نکته قابل توجه در مورد صداهای بازی نیز است که این صدا ها هنگامیکه شما در حالت slow motion قرار دارید بسیار زیباتر میشوند و افکت های جالبی به خود میگیرند.
 
در کل باید تلاش سازنده را نیز در بخش صدا و موسیقی ستود.

Dishonored تنقاض های جالی و دلنشینی را در خورد دارد.در همان حال که میتواند کوتاه و اندک باشد(تمام کردن بازی به روش اکشن) در آن واحد نیز میتواند بسیار بلند و طولانی باشد(مخفی کاری).در همان حالیکه به شما اجازه کشتن میدهد در همان حال نیز راه بخشش و گذشت را پیش رویتان قرار میدهد.در حالیکه بیشتر الهام گرفته از 3-4 قرن پیش است..در همان حال نیز نگرشی زیبا و قابل توجه به آینده ای مدرن دارد و ...
 
Dishonored یک بازی ویژه است بازی ای که فرصت ها و راه های زیادی را به مخاطبش ارائه میدهد و در هدفش به عنوان یک سرگرمی به خوبی و زیبایی عمل میکند.اگر هنوز این بازی را تجربه نکرده اید یا در انجام آن شک دارید اکیدا به شما توصیه میکنیم که Dishonored را حتما تجربه کنید زیرا تجربه ای خواهد بود که فراموش کردنش سخت است.تجربه ای که احتمالا بارها و بارها تکرار میشود چون ارزش تکرار بازی بسیار بالاست.

داستان : 16
گیم پلی : 19
گرافیک : 17
صداگذاری و موسیقی : 18
ارزش کل : 18



نوع مطلب : نقد و برسی بازی، مقالات تخصصی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پسر خوشگل
پنجشنبه 7 دی 1391
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
کد جست و جوی گوگل



Future Google PR for soheil1200.mihanblog.com - 5.04
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای گیم کرافت: مرجع بازی های رایانه ای محفوظ است
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات